|
Peder Knutsen Oland begynte rutekjøringen med en 1927 chevrolet,som var en lastebil med overbygg og benker til å vippe opp. Med denne kjørte han kvarts fra Roteberglia gruve til båt i Arendal den ene dagen og neste dag kjørte han ruta til Arendal.
|
|
Denne bussen, en volvo ble kjøpt ny i 1938. Denne ble brukt under hele krigen med knott generator/vedgass pga bensinmangel. |
|
Denne bussen, en volvo B615 var den siste Peder Oland kjøpte. Den ble kjøpt ny i 1964, og ble mye brukt på turkjøring i Europa. Bla. Berlin, Holland, Belgia og syd Tyskland.
|
|
Dette bildet er tatt på flom dikene i Holland
|
I-2344 i Berlin |
Her er et bilde av I-2344 ifra 1965. Bildet er tatt på et ungdomsherberge i utkanten av Berlin.
Dette ungdomsherberget hette Jugendgästehaus Dr. Schreber, og var en ammunisjon og rakett fabrikk under andre verdenskrig.
|
|
1970 overtok sønnen Leif Oland driften, og satset mer på turkjøring i tillegg til rute og skole kjøring.
Turene gikk over hele Europa blandt annet til Paris, Venezia, Roma, London, og St. Petersburg.
Rundt 1990 ble det så sterk konkurranse og prisene så dårlige at turkjøringen ble mer lokal.
|
|
2002 overtok Frode Oland driften og fortsatte rutekjøring, skolekjøring og turkjøring.
|
|
|
|
|
|
|